23 kwietnia 2018 Udostępnij

Wygodnie w biurze, czyli jak wybrać odpowiednie meble

Wygoda pracownika. Niby nic wielkiego, a jednak bezpośrednio przekłada się na jakość świadczonej przez niego pracy, efektywność i kreatywność. Co kryje się pod hasłem „wygoda w biurze”? Czego potrzeba, by stworzyć w biurze komfortowe warunki?

Urządzając mieszkanie, bez większego trudu potrafimy zdefiniować pojęcie wygody. Kiedy jednak mowa o aranżacji przestrzeni biurowej, komfort przestaje być oczywistym kryterium. To błąd, bo przecież to, czy meble, przy których pracujemy, są wygodne, jest nie mniej istotne niż ich funkcjonalność. Długotrwałe przebywanie w nienaturalnej pozycji wymuszonej przez źle dopasowane krzesło do biura czy niewłaściwą wysokość blatu skutkuje bólami kręgosłupa, szyi, bólem mięśni lub zaburzeniami krążenia krwi. To z kolei prowadzi do spadku efektywności pracownika. Jak zatem wybrać odpowiednie meble do biura? Czym się kierować?

Przede wszystkim ergonomia

Chociaż o ergonomii miejsca pracy mowa jest już w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z roku 1998 dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, w świadomości ogółu jest ona pojęciem względnie nowym. Wraz z szybkim rozwojem nowoczesnych technologii i wiążącymi się z tym zmianami w podejściu do pracy i pracownika, ergonomia staje się jednak coraz istotniejszą kwestią podczas planowania aranżacji przestrzeni biurowej. Według najprostszej definicji, jest ona nauką określającą szczególną relację między pracownikiem a zajmowanym przez niego stanowiskiem pracy. Kładzie nacisk na indywidualne potrzeby pracownika, jego styl pracy, a wszystko po to, by stworzyć możliwie komfortowe warunki do pracy, czyniąc w ten sposób pracę skuteczniejszą. Komfort ten osiąga się przede wszystkim poprzez ergonomiczne meble, to jest takie, które umożliwiają wykonywanie powierzonych zadań, nie obciążając przy tym organizmu.

Na czym siedzieć?

Krzesła biurowe dla osób, które pracują przez 8 godzin dziennie w pozycji siedzącej, powinny mieć w przede wszystkim profilowane, wygodne siedzisko z możliwością regulowania jego wysokości. Dobrym jego uzupełnieniem są akcesoria takie, jak regulowany zagłówek będący podparciem dla szyi i barków oraz regulowane podłokietniki zapewniające właściwe ułożenie rąk podczas pracy. Ciekawym rozwiązaniem ergonomicznym jest stosowany przez firmę AJ Produkty mechanizm synchroniczny, który sprawia, że siedzisko i oparcie podążają za ruchem ciała użytkownika. Dzięki temu mechanizmowi możliwa jest wielokrotna zmiana pozycji w trakcie pracy, co przeciwdziała zmęczeniu i poprawia krążenie krwi. Alternatywą dla tradycyjnych krzeseł biurowych, również zapewniającą wsparcie dla kręgosłupa i wygodę użytkowania, są nowoczesne taborety. Wśród nich rzuca się w oczy między innymi tzw. klękosiad, czyli odpowiednio wyprofilowany taboret, rozkładający ciężar ciała równomiernie między miednicę a kolana. Oferowane przez firmę AJ Produkty krzesła siodłowe mają z kolei nie tylko możliwość regulacji wysokości siedziska, lecz także jego szerokości oraz kąta nachylenia. Wymuszona przez nie pozycja redukuje napięcie barków, karku i odcinka lędźwiowego kręgosłupa, zapewniając możliwość dłuższego przebywania w jednej pozycji. Jeszcze innym rozwiązaniem ergonomicznym dla stanowisk biurowych są piłki i stołki balansujące, wzmacniające mięśnie pleców i nóg podczas siedzenia.

Przy czym pracować?

Biurko powinno być dopasowane do wzrostu osoby, która przy nim pracuje. Z tego względu najbardziej pożądanymi z ergonomicznego punktu widzenia biurkami są te, które wyposażono w możliwość elektronicznej regulacji wysokości blatu. Ciekawym i bardzo praktycznym rozwiązaniem są tutaj biurka z szerokim zakresem ustawień wysokości blatu, umożliwiające pracę zarówno w pozycji siedzącej, jak i stojącej.

Gdy czujemy się dobrze, to powierzone nam zadania wykonujemy szybciej i chętniej; mamy też więcej energii i zapału do pracy. Warto zatem zadbać o komfortowe warunki pracy, gdyż przekłada się to na wyniki całej firmy.

 

Materiał zewnętrzny